Brev:
Mad og flaske - 11 mdr.
18. april 2010
Alder:
11 mdr.
Mad og flaske - 11 mdr.
Kære Helen,
Mange tak for dit rigtig gode svar vedr. vores søns mad/søvn-vaner. Siden sidst er vi kommet af med flaskerne om dagen, så vores søn nu kun får en flaske MME, inden han bliver lagt i seng om aftenen og en flaske tidligt om morgenen. Det gik over al forventning at få ham ud af rytmen med at skulle have mælk for at han kan sove. Nu kan han lægges til at sove sine lure indendørs med evt. bare en lille slurk vand forinden! :-)
Men vi er i tvivl om, hvornår vi skal stoppe med den tidlige morgen-flaske? Typisk får han den ved 3-4tiden. Vores søn sover på eget værelse det meste af natten. Han falder i søvn uden problemer (har han altid gjort) og sover de fleste nætter tungt til omkring 3-tiden. Nogle gange vågner han ved 1-tiden, men dér kan han som regel bare lægges ned i sengen igen, og så sover han videre.
Ved 3-tiden er det derimod til tider svært; Vi har forsøgt bare at lægge ham ned, men ofte skriger han højt og bliver ked af det - og så tager vi ham ind til os, hvor han får en flaske og sover videre i vores seng til et sted mellem 6.30-7.00. Han kan som regel godt drikke noget mælk, men vi er i tvivl om, han egentlig er sulten / har behov for det eller om det måske er blevet en vane for ham at vågne, få mælk og komme ind til os?
Vi vil rigtig gerne have, at han lærer at sove hele natten i sin egen seng, og der er flere, som har sagt til os, at han slet ikke har behov for mælken om natten, og at de synes, vi skal stoppe med at give ham den, så han lærer at sove, uden at vågne - men hvad mener du? Og hvordan gør man det i så fald? Er det en såkaldt "kold tyrker"? Vi har en enkelt gang prøvet, at han først vågnede kl. 5.30, hvor han fik mælk, men derefter ville han så tilgengæld ikke sove videre.
I samme forbindelse vil vi også gerne spørge dig, hvornår man skal af med flasken inden sengetid?
Vi forsøger med den mad-plan, du gav os, og det går bedre i øjeblikket, men vores søns appetit varierer rigtig meget, og det er ofte nødvendigt at give ham noget legetøj at lege med, for at han vil spise. Det er som om, at fokus skal fjernes fra maden. Rugbrødshapsere er han ikke så glad for, men de glider ned, hvis han kan slippe for at sidde i sin højstol og må kravle/gå lidt til og fra. Han er også ret kræsen, men vi prøver at tilbyde ham de samme ting flere gange (har læste andre af dine besvarelse om "kræsne babyer"). Er der noget, vi ellers kan gøre, eller skal vi bare fortsætte på samme vis? Han er sund og rask, vejer næsten 11 kilo og trives, så vi er ikke bekymrede for ham, men det ville være rart, hvis det var lidt lettere at få ham til at spise.
Sidst vil vi gerne spørge dig, om man skal være forsigtig med frugt som f.eks. vindruer? Jeg har læst, at hinden kan medføre kvælning, hvis den kommer "i den gale hals", så vi giver kun vores søn vindruer i små stykker.
Mange hilsner og på forhånd tak,
J.